Stermeczky Zsolt Gábor - Tévedések tárgya

április 29, 2018
Április 11-én összegyűjtöttem néhány friss magyar verseskötetet, amik között szerepelt Stermeczky Zsolt első kötete is. A könyvfesztiválon volt lehetőségem találkozni vele és egy dedikált kötettel gazdagodtam.

Zsoltnak ez az első verseskötete, ami a Scolar L!ve sorozatban jelent meg. A kiadó tavaly indította el ezt a sorozatot, melyben kötet nélküli ill. a kevésbé ismert magyar írók műveit jelentetik meg.
A tavalyi könyvek közül én is olvastam egyet (Herczeg Szonja: Kis üdítő, kis krumpli), most pedig meg is rendeltem - a szintén tavaly megjelentek közül - Ferencz Mónika: Hátam mögött dél verseskötetét.

A Tévedések tárgya egy nagyon kompakt kötet, külön tetszett ahogy összeértek a cikluscímek az utolsó, a címadó versben.

"Tévedések tárgya

nagyanyámban és nagyapámban
egész életükben önzetlenség és
kiszolgáltatottság keveredett, külön-
külön, és együtt is.

az egyik félreértés tárgya az volt,
hogy nagyanyám csak nagyapámat szereti,
a másiké, hogy nagyapám
csak a színházi munkáját.

miután mindketten meghaltak,
alkalmassá váltak a megbocsátásra
és a mitizálásra. így váltak együtt
tévedések tárgyává.

mert megbocsátani az élőknek kell,
akkor is, ha újra és újra eltakarja a
tévedés,

hogy a vér
nem válik,
csak átalakul." - félonline

Mindig bajban vagyok ha versekről kell írni, mert én ezekben is a történetet keresem - amit most meg is kaptam. Kibontakozik egy család története a versekben, sőt a középső szakaszban a nagymama szólal meg. A lírai én, (Zsolt?) a kezdő és a lezáró részben jelenik meg, mások tükrében, vagy családi eseményekről beszélve. A versek stílusa egyszerű, szikár - slamszerű, ami nem is csoda, mert slammer és dalszövegíróról beszélhetünk. 

Összességében tetszett a kötet - abból az egyszerű okból nem adtam rá 5 csillagot, mert nem tudtam minden versre azt mondani, hogy megérintett, elindított bennem valamit. Erre Fodor Ákos teljesen személytelen lírája képes, amit mindenki a saját életére húzhat. 

4/5

Kiadó: Scolar Kiadó
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 72
Ár: 1495 Ft Rendeld meg a kiadótól!
Borító: 5/5

Fülszöveg:
"Tévedések tárgya – ez a cím a szerzőre, a versbeszélőkre és a versekre vonatkoztatva sem hízelgő. Öngúnyos felütés már a címlapon. És aztán? Megidéz, rekonstruál, rájátszik – nem állít, nem gondol magáról túl sokat. Olykor lamentál, de többnyire szenvtelen, pedig „az igazi carpe diem az, / hogy nem pöcsölök / távoli dolgokon.” És mégis. Egyszerű, eszköztelen nyelven, de ismételget, elbabrál az emlékekkel, különös figyelemmel a családi parákra. Az első és a harmadik ciklus színtiszta alanyi költészet – elfojtások, finoman érzékeltetett feszültségek –, de a könyv közepén összekuszálódnak a szálak, ugyanis a nagymama lép elő beszélővé, s közben „Zsoltika” mellékalakká lényegül át. A fránya perifériára szorultság, amely okot ad a pöcsölésre."

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.