Anne Tyler - Az ecetlány

Nagy izgalommal csaptam le a könyvtárban erre és a Shylock a nevemre - igaz Az időszakadék nem tetszett annyira, mint vártam, de nem akartam abbahagyni a sorozattal való ismerkedést. 
Sajnos a Shylock nem győzött meg, és az első pár, zűrzavaros oldal után feladtam az olvasást és inkább megadtam a lehetőséget a következő olvasónak. Tartottam tőle, hogy Az ecetlánnyal is így járok, de kellemesen meglepődtem: egy gyorsan olvasható, szórakoztató regényt írt Anne Tyler a klasszikus darabból. A makrancos hölgyet eredeti formájában még nem olvastam, de pár éve láttam Alföldi rendezésében, ami eléggé megosztó volt - ahhoz képest ez a könyv egy szelíd, kurta-furcsa történet, egy kevésbé makrancos Katával.

Kate Battista 29 éves, egy - lényegében - óvodában asszisztens, apjával és húgával él a családi házban. Mivel anyja Kate húga, Bunny születésekor meghalt ezért ráhárult a háztartás vezetésének gondja. Apja tudományos alapon megalkotott rendszer szerint szervezi az életüket, amúgy nem sokat foglalkozik a családjával, az életét a kutatásának szenteli. Az asszisztense Pjotr, orosz tudós, akinek nemsokára lejára a vízuma, amit nem tud meghosszabbítani. Az egyetlen megoldás Louise Battista szerint, ha lánya férjhez megy a férfihoz, így az kap zöldkártyát és folytathatják a közös kutatást... Kate persze nem viseli jól, hogy apja szerint csak ennyit ér az élete, hogy biztosítani tudja az asszisztense Baltimoreban maradását. A sztori lényegében ennyi: aki ismeri az eredeti történetet, tudja, hogy Kate hogyan dönt.

A könyv érdekessége, hogy kicsit jobban belelátunk Kate fejébe: megtudhatjuk, miért lett ilyen 'makrancos'. Nekem tetszett a nyers modora, a bizonytalansága, az esetlensége, a beszólásai - szórakoztató volt a könyv.
"Nem volt igaz, amit korábban mondott, hogy rühelli a gyerekeket. Néhányukkal legalábbis elég jól kijött. Az viszont igaz volt, hogy nem szeretett minden gyereket – mintha egységes mikrofillumot képeznének vagy ilyesmi."
A döntését is megértem, a vonzódása Pjotr iránt szerintem menekülésvággyal magyarázható - el akarja végre kezdeni a saját felnőtt életét, ehhez pedig ezen a furcsa módon lesz lehetősége. Az epilógus tetszett, bár lehet, hogy ennél ütősebb női önmegvalósítós befejezést is írhatott volna AT a történethez.

4/5

Kiadó: Kossuth
Kiadás éve: 2017
Eredeti cím: Vinegar Girl
Oldalszám: 256
Ár: 2990 Ft
Borító: 5/5

Fülszöveg:
Anne Tyler regénye Shakespeare talán legtöbbet feldolgozott A makrancos hölgy című színdarabját meséli újra. A regény a Hogarth Press Shakespeare-projektjének harmadik darabja – Jeanette Winterson Az időszakadék és Howard Jacobson Shylock a nevem című regényei után –, amelyben élő klasszikusok írják meg az ismert nagy drámák modern változatát. Anne Tyler műve arra a kérdésre keresi a választ, hogy a tökéletesen modern, és független Kate képes-e feláldozni magát egy – illetve ezúttal inkább két – férfi kedvéért. A válasz legalább olyan sajátos, szokatlan és vicces, mint Kate maga. A könyvet visszafogott, könnyed humor, üde történet teszi letehetetlenné.

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.