Szabó Márton István - Másodlagos kötések

április 17, 2016
Idén ez a második olyan magyar könyv, amire a Tumblrön keresztül figyeltem fel., és a második amit a könyvfesztiválos megjelenések közül beszereztem. :)

Szabó Márton Istvánnak ez első kötete, ami nemrég jelent meg. Korábban több helyen megjelentek a versei (Holmi, Ex Symposion, Mozgó Világ, Hévíz, Apokrif, Új Forrás, Tiszatáj), tagja a  József Attila Körnek és a Slam Poetry Budapest társulatának. A kortárs költő-slammer vonalon először Simon Mártonnal ismerkedtem meg, azóta is szívesen olvasok hasonló verseket - Szabó Márton István lett az új kedvencem.

Ez volt az első vers, amit olvastam tőle, érdekes ez pont nincs benne a kötetben:

Kötött minta

Azt álmodtam, hogy megkérem a kezed.

És te igent mondtál, pedig mindketten tudjuk,
hogy nem fogsz hozzám jönni, hogy nem én veszlek el,
hogy bonyolult kötésminta szerint 
vagyunk elrendezve, és hogy kezdettől fogva 
vagyunk egymás anyagában ősi motívum,
hogy te utazhatsz délre, én pedig északra,
mert tudom, hogy nem egyedül az enyém vagy,
hogy csak az önzetlenség van, vagy semmi, és viszont,
mert ugye a lovakat mindig lelövik,
a madarak pedig egyszercsak kirepülnek,
de mi akkor is maradunk egymásba kötött
sormintája az örök szívszövetnek.

A verseiben a párkapcsolatok, pillanatok jelennek meg, ami egyedivé teszi, hogy nagyon sajátos képeket használ. Formatervező mérnöknek tanul, jelmezeket készít, ezért az anyagok erőteljesen jelen vannak a szövegeiben.

Versei a Kulter.hu-n, Tumblr oldalán

Kiadó: Jelenkor
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 48
Ár: 1500 Ft
Borító: 5/5

Fülszöveg:
"Szabó Márton István takarékosan bánik a költészet eszközeivel. A hétköznapok nyelvének leheletnyi elmozdításával teremt erőteljes lírai jelenlétet. Az így felszabadult szavak között új összefüggések burjánzanak, és a csöndes, nyugodt dikció többet mond el egy kapcsolat végéről, utazásról és gyermekkorról, az elmúlás korai előérzetéről, emlékezés és felejtés dialektikájáról, mint amennyi egyébként szavakkal kifejezhető volna. Szabó Márton István 1993-ban született Budapesten. Szigetszentmiklóson és Kispesten nőtt fel, jelenleg a Józsefvárosban él. 2011 óta publikál, verseit többek között a Holmi, a Tiszatáj, a Mozgó Világ és a Hévíz közölte. A Slam Poetry Budapest és a József Attila Kör tagja. Szakmája szerint ruhatervező és stylist, az Ódudai Egyetem formatervező mérnök szakos hallgatója. Jelmeztervező, filmmel és színházzal foglalkozik. Ez az első könyve."

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.