Agatha Christie - Tíz kicsi néger

A Gyilkosság Mezopotámiában hangoskönyv és film után elég hamar eldöntöttem, hogy szeretném az ősszel belevetni magam Agatha Christie életművébe. Láttam persze a tévében jó pár Poirot sorozat részt, meg 4 éve két hangoskönyvet is meghallgattam (Nyaraló gyilkosok, Gyilkosság az Orient expresszen). 

A pénteki könyvtárazás után épp ezért két könyvet is hazahoztam - ezt és a Paddington 16.50-et (amire azért figyeltem fel, mert A lány a vonatonhoz hasonlították).

A Tíz kicsi néger az egyik leghíresebb AC regény, sőt nemrég kiderült, hogy a világon ez a legkedveltebb az angol krimikirálynő könyvei közül, pedig se Poirot, se Miss Marple nem bukkan fel benne. 

Nem volt semmi előzetes tudásom a könyvről, nem láttam a filmverziót sem - igaz talán azért is, mert nincs semmi frissebb az 1989-esnél, (deee érkezik elvileg a BBC-től egy minisorozat, ami tuti megnézek). Kicsit csodálkoztam, hogy a fenti két nyomozó közül egyik se bukkan fel, valahogy azt hittem eddig, hogy nem születettek AC regények nélkülük, de egész hamar túllendültem ezen. 
A könyvet egy délután olvastam ki, egyrészt annyira furdalt a kíváncsiság, hogy mi is történik, másrészt tényleg elég rövid

A történetben adott tíz különböző ember, akit más-más indokkal hívnak egy kis szigetre az angol partok mellett. A Néger szigeten nincs más csak egy új ház, a falakon egy gyerekversikével, feltöltött kamrával és a szobákkal. A versike elég morbid, és ez alapozza meg a regény hangulatát:

Tíz kicsi néger éhes lett egyszer; s vacsorázni ment,

Egyik rosszul nyelt, megfulladt, s megmaradt kilenc.

Kilenc kicsi néger későn feküdt le, s rosszat álmodott,
Egy el is aludt másnap, s nem maradt, csak nyolc.

Nyolc kicsi néger sétára ment egy szép kis szigeten,
Egy ott is maradt örökre, s így lettek heten.

Hét kicsi néger tűzifát aprít, gyújtóst hasogat,
Egyik magát vágta ketté, s már csak hat maradt.

Hat kicsi néger játszadozik a kaptárok között,
Egyet megcsíp egy kis méh, és nem marad, csak öt.

Öt kicsi néger tanulgatja a törvény betűjét,
Egyik bíró lesz a végén, s marad, csak négy.

Négy kicsi néger tengerre száll, és egy piros lazac
Egyet lépre csal, bekapja, s csak három marad.

Három kicsi néger állatkertben jár, egy nagy medve jő,
Egyet keblére ölel, és így marad kettő.

Két kicsi néger kiül a napra s sütkérezni kezd,
Egyik pecsenyévé sül és nem marad, csak egy.

Egy kicsi néger magára hagyva, árván ténfereg,
Felköti magát, és vége is, mert többen nincsenek.


forrás
Hamar össze lehet rakni, hogy bizony a tíz vendéget a szigeten az alábbi halálnemek fogják sújtani. A kérdés már csak az, hogy ki mozgatja a szálakat?? Kívülről irányítják, egy titkozatos 11. ember, vagy köztük kell keresni a gyilkost?
A miért is nagyon érdekes. Adott ez a tíz ember, akiknek valahogyan mind közül volt valamilyen halálesethez. Megérdemlik a halált utólag, még ha a törvény nem is ítélte el őket? Valaki úgy gondolja, hogy a válasz igen...

Agatha pattogós, rövid tőmondatos stílusához még szoknom kell, valahogy a hangoskönyvekben jobban tetszett, volt egy kis hiányérzetem emiatt.
Nem is tudom hány pontot adjak erre a könyvre, annyira nyomasztó volt, és értelmetlennek, földről elrugaszkodottnak, erőletettnek tűnt az egész.
Most úgy érzem a goodreadsen adott - It was ok - 2 pont a helytálló, a saját pontrendszerem szerint meg a 3 ("több idegesítő dolog van benne, de azért egyszer jó volt") - szóval legyen:

3/5

Azt hiszem jobb lesz ha visszatérek a Poirot sztorikhoz, mert azokban van valami logika, sokkal inkább elképzelhető, hogy megtörténhetnek, és nem mennek át pszichokrimibe mint ez itt,  persze ennek megvan az erőssége, de nekem tegnap délután, tökegyedül a lakásban eléggé hátborzongató élmény volt és nem jött be.

A friss BBC adaptációból lehet már forgatási képeket látni itt-ott, illetve felfigyeltem egy másik új sorozatra (jön az írónő születésének 125. évfordulója, az angolok nyüzsögnek :D), a Partners in crime-re, amiben a Big Schoolból megismert David Williams alakítja az egyik főszereplőt.

Kiadó: Európa
Kiadás éve: 2003
Eredeti cím: Ten Little Niggers/ Ten Little Indians / And Then There Were None
Oldalszám: 266
Ár:  antikvár
Borító: 3/5

Fülszöveg:
"Tíz egymásnak ismeretlen ember meghívást kap egy pazar villába. A villa egy sziklás, elhagyatott szigeten áll, amely sziget néger fejhez hasonlít, arról kapta a nevét is. A villa titokzatos tulajdonosáról mindenféle pletykák keringenek. A vendégek, bár valamennyiük múltjában van valami, amit legszívesebben elfelejtenének, reménykedve és örömmel érkeznek meg egy pompás nyári estén a sziklás öbölbe. A tulajdonos azonban nincs sehol… A felhőtlennek ígérkező napokat egyre félelmetesebb események árnyékolják be. A sziget látogatóit a különös fordulatok hatására hatalmába keríti a rettegés. Tízen érkeznek. Hányan távoznak? A bűnügyi regény koronázatlan királynőjének talán legjobb, leghíresebb művét tartja kezében az olvasó."

4 megjegyzés:

  1. Az egyik kedvenc Agatha Christie könyvem, és azon kevesek egyike, amit egynél többször olvastam :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon sokaknak tetszik, nem is értem magam miért nem jött be :) Na de majd a BBC sorozat talán javít az élményen :D

      Törlés
  2. Sajnálom, hogy nem jött be neked, nekem nagy kedvenc. Borzongtam rendesen és nekem tetszett ez az egész felállás, meg persze a végén amikor kiderült, hogy ki és miért ... :)
    Ezek után már nem is merek ajánlani neked :) A Paddington tök jó, nekem az volt a legelső AC-m. Amit még nagyon szeretek az A ferde ház, a Gyilkosság az Orient expresszen, de még gondolkodom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megértem, hogy miért lett sokak kedvence, és sajnálom én is h nem nyert meg most magának.
      :D
      Na Paddingtonra mindenképp sort kerítek, A ferde házról még nem halottam, az Orientes tetszett :)

      Törlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.