Gabriel García Márquez - Szerelem a kolera idején

Néhány éve a filmet láttam, ami 2007-ben készült, azóta is el akartam olvasni a könyvet. A rukkola karácsonyi akcióján lepett meg vele egy kedves ajándékozó, ezért is neki kellett már látnom. Ráadásul Gabriel García Márqueztől még nem olvastam semmit, ezért kétszer olyan kíváncsi voltam erre a könyvre.

Nem ment gyorsan, csak esténként tudtam olvasni, de nem éreztem, hogy kizökkentem volna a világából, annak ellenére, hogy a történet nem szabályosan folyik: előre és visszautal, anekdotákkal, rövid részletekkel szakítja meg a fő szálat, vagyis Florentino Ariza kitartó szerelmét Fermina Daza iránt.

Florentino 18 éves, amikor megpillantja a 13 éves Ferminát,  és első pillantásra beleszeret a lányba, egész életében szereti és vár rá, tudja, hogy az életük végül összefonódik. Hiába megy hozzá Fermina máshoz, hiába szül gyerekeket és látszólag jó életet él, Florentino mégis vár.

Nekem ez nem tetszett, életszerűtlennek éreztem: Florentino egyszer látta a tizenéves lányt és felfűtött érzéseivel olyan képet alkotott magának, amiből egész életében nem gyógyult ki. Fermina sokkal szimpatikusabb és reálisabb szereplő volt, akit a kíváncsiság hajtott, nem akarta megbántani a furcsa fiút, ezért elfogadta a leveleit, de idővel rájött, hogy nincs közös jövőjük és elhajtotta.

"Meg kellett rá tanítania, hogy a szerelmet kegyelmi állapotnak tekintse, olyasvalaminek, ami nem eszköz valamely cél érdekében, hanem ok és cél együtt, önmagáért."
A könyv hangulata és a stílusa tetszett, olyan volt mintha egy nagypapa mesélné a szerelmi történetet, amit néha megszakít, kitérőket tesz, a városról és a régi eseményekről beszél.
Erősen szépirodalmi a regény, de néha egy-két káromkodás is belekerül a szövegbe (Fermina előszeretettel mondja meg ilyen kemény módon a magáét, emiatt is szimpatikus volt), ami visszarántja a földre. Ez nem egy pátoszos szerelmi regény - helyenként giccses, groteszk, de realisztikus is, és néhol túlságosan is sokat mutat. Az olvasásához kell hozzá némi nyíltság, mivel nem nélkülözi az erotikus jeleneteket, de a test 'alantasabb' dolgairól is ír...
"Hihetetlen, hogy milyen boldog tud lenni az ember annyi éven át, a sok marakodás, a sok cirkusz közepette, a kurva életbe is, és közben azt se tudja, hogy ez most szerelem-e, vagy sem."
Gardénia (kép forrása)
Kis spoiler: A könyv végére viszont megkedveltem a két főszereplőt, akik annyi év után mégis egymásra találtak, és testi-lelki társakká váltak. Beérett Florentino 51 éves várakozásának gyümölcse.

Összességében tetszett a regény, és többször is el fogom olvasni - ha jut rá időm :) - mert a szerelmi történeten kívül, egy egzotikus helyet mutat be; az öregedésről, az életről általában sok bölcsesség van.

4/5

Kiadó: Magvető
Kiadás éve: 2006
Eredeti cím: El amor en los tiempos del cólera
Oldalszám: 421
Ár: antikvár
Borító: 2/5
Eredeti borítók: 5/5

A film betétdala Shakirától, nagyon szép szám, a film megnézése után a zenéit is sokáig hallgattam.


Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.