Az Olvasás 7 hete - 1. hét

Anyukám már kis koromtól sok mesét olvasott nekem, és persze egy idő után már önállóan olvastam a meséket, regényeket. Már régen is vezettem egy kis füzetet, amiben leírtam, hogy mit mikor és hány nap alatt olvastam ki, így nem új keletű nálam az olvasás szeretete és az, hogy számon tartsam az olvasmányaimat. :)

Néhány mesekönyv, ami meghatározta a gyermekkoromat:

  • Benedek Elek: Szélike királykisasszony és más mesék
  • A.A.Milne: Micimackó
  • Arany László: Magyar népmesék
  • Gazdag Erzsi: Mesebolt
  • Felix Salten: Bambi
  • Fekete István regényei
  • Walt Disney-s könyvek (Aladdin, A kis hableány, Robin Hood)
  • stb.

A könyvadoptációról: idén kellett az egyetemen olvasnom Cholnoky Viktortól, és nagyon megszerettem, már írtam róla a blogban (hasonló célzattal), így most is megemlítem, hátha valaki kedvet kap hozzá. A molyon se sokat olvasták: Az álomirtot csak 6-an, és csak egy értékelés született róla – az is az enyém. :)


Cholnoky Viktor:

Főleg újságíróként, szerkesztőként dolgozott. Tárca műfajban alkotott legtöbbször, ezekben a rövid írásokban a szépirodalom keveredett a szakirodalmak, a tudományosság jellemzőivel. Történetei sokszor meseszerűek, tanulásággal a végén. Impresszionista, romantikus stílus jellemző rá, a tárcái középpontjában az ember áll - az foglalkoztatja miért olyan nehéz megérteni az embereket.
A szereplői különlegesek, egyediek, töprengő emberek (saját gondolatait szólaltatja meg rajtuk keresztül).
Hasonlóan Krúdyhoz és Kosztolányihoz neki volt is egy irodalmi alakmása, állandó szereplője: Trivulzió. A Trivulzió-történetek hasonló felépítésűek: a narrátor találkozik T-val, aki -némi ital fizetése után - elkezdi mesélni neki a legújabb kalandjait. T- folyton utazik, kalandokba keveredik - Cholnoky ellentéte (mivel ő nem sok helyen járt, de talán ezzel a szereplővel élte ki az utazásvágyát), a kaland az életformája, meg látja a hétköznapi életben a kalandot. Erre utal az is, hogy elvesztette egyik szemét - ezért ő másképp látja a világot, ez teszi lehetővé, hogy meglássa a kalandot mindenben.
Nekem legjobban a Trivulzió-történeteket tetszettek, de ebben a kötetben még szerepelnek ősi-mesék (Néhusztán meséi), ezek is nagyon különlegesek voltak.

A novelláiban (tárcáiban) remekül keveredik a mese, a valóság, és a bölcselkedés, a tanító célzat. Szerintem, aki szereti Kosztolányi és a századforduló irodalmát, annak Cholnoky is tetszeni fog ;)

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.